22-05-2014, 09:22 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 22-05-2014, 09:36 PM ja muutjaks oli kaupo51.)
Ütleks ka sõna sekka. Hr.Soebraliku teadmised akudest ja nende klemmipingetest ei ole just kõige pädevamad. Olen elus üle 15 aasta akude hulgimüügiga tegelenud ning seetõttu ka sadu akusid ja autosid testinud. Seadmeteks on olnud Bosch akutestrid BAT 121 ja BAT 131. Loomulikult on kõige õigem akut testida koormustestriga,kuid vigase aku klemmipinge langeb ka niisama seistes päevadega. Mingi pildi saab ka voltmeetriga mõõtes. Klemmipinge 13,2 V võib mõõta akul peale pikemat otsa ja kohe peale mootori seiskamist. See ei ole korrektne tegevus. Aku võiks olla mõned tunnid seisnud enne mõõtmist. Normaalne laetud aku klemmipinge võiks olla 12,6-12,8 V. Kui klemmipinge jääb 12,0-12,4 V vahele, siis vajab aku laadimist ja ei pruugi veel vana olla. Võib proovida laadida ja ellu äratada ka alla 12,0 V klemmipingega akusid. Hea aku tunnusmärgiks on see, et kui ta teil mingil põhjusel talvel kuurinurgas seisab, siis tema klemmipinge ei lange. Olen ka varuosakauplustes akude klemmipingeid mõõtnud. Reeglina jäävad need 12,4-12,8 vahele. 13,2-13,3 V klemmipingega akusid ei saa kaupluses olla (vähemalt mina ei ole kohanud). Ma olen nõus kihla vedama 6 õlle peale, et kui minna mõnda autokauplusesse ja mõõta viite akustendis olevat akut, siis mitte ühegi klemmipinge ei ole 13,2-13,3 V Kasutaks näiteks testrit BAT 131 mõõtmiseks.
Veel selline tähelepanek, et kui paar päeva nurgas seisnud aku klemmipinge on 13,3 V (mitte kohe peale auto mootori seiskumast), siis on tegu reeglina sulfateerunud akuga, mille elupäevad õhtal. Kui selline aku kaalule panna, siis on ta 1-1,5 kg kergem (oleneb aku suurusest), sest vesi on sealt välja keenud. Põhjustab seda tavaliselt generaatori liiga suur laadimispinge.
Sellised on minu arusaamad nendest asjadest, mida on kinnitanud ka minu praktika selles valdkonnas.
Akude klemmipingetest ja muust võite lugeda näiteks
http://www.aku.ee/index.php?id=6
Aga eks neid lehekülgi on teisigi internetis.
Veel selline tähelepanek, et kui paar päeva nurgas seisnud aku klemmipinge on 13,3 V (mitte kohe peale auto mootori seiskumast), siis on tegu reeglina sulfateerunud akuga, mille elupäevad õhtal. Kui selline aku kaalule panna, siis on ta 1-1,5 kg kergem (oleneb aku suurusest), sest vesi on sealt välja keenud. Põhjustab seda tavaliselt generaatori liiga suur laadimispinge.
Sellised on minu arusaamad nendest asjadest, mida on kinnitanud ka minu praktika selles valdkonnas.
Akude klemmipingetest ja muust võite lugeda näiteks
http://www.aku.ee/index.php?id=6
Aga eks neid lehekülgi on teisigi internetis.