25-09-2006, 06:38 PM
kes taani keelt oskab?
Automatisk sikker fremdrift - også under vanskelige forhold
Når et av drivhjulene spinner går størstedelen av drivkreftene tapt. Den automatiske differensialsperren fra Mercedes-Benz er basert på den kjente differensialbremsen, men har betydelig større nytteeffekt.
Alt etter behov øker sperreeffekten fra 35 til 100 prosent. En slik virkemåte er imidlertid hensiktsmessig bare hvis sperren blir umiddelbart innkoblet ved behov, og straks helt utkoblet ved jevn kjøring eller bremsing. ASD gjør det perfekt og automatisk: den elektroniske styreenheten kopler den inn på nøyaktig riktig tidspunkt, og kopler den like raskt ut igjen når den ikke lenger er nødvendig eller når det bremses.
Det forventes altså ikke at bilføreren skal treffe lynraske (og riktige!) beslutninger vedrørende bruken av differensialsperren. ASD er utkoblet ved vanlig kjøring og høyere hastigheter, og påvirker derfor ikke kjøremåten ved normale forhold. Ved bremsing er alltid full bremsestabilitet i behold, eventuelle ABS-bremser vil ha normal funksjon. En funksjonsindikator på instrumentpanelet varsler føreren når et av drivhjulene viser tendens til å spinne, slik at han kan ta nødvendige hensyn.
Automatisk sikker fremdrift - også under vanskelige forhold
Når et av drivhjulene spinner går størstedelen av drivkreftene tapt. Den automatiske differensialsperren fra Mercedes-Benz er basert på den kjente differensialbremsen, men har betydelig større nytteeffekt.
Alt etter behov øker sperreeffekten fra 35 til 100 prosent. En slik virkemåte er imidlertid hensiktsmessig bare hvis sperren blir umiddelbart innkoblet ved behov, og straks helt utkoblet ved jevn kjøring eller bremsing. ASD gjør det perfekt og automatisk: den elektroniske styreenheten kopler den inn på nøyaktig riktig tidspunkt, og kopler den like raskt ut igjen når den ikke lenger er nødvendig eller når det bremses.
Det forventes altså ikke at bilføreren skal treffe lynraske (og riktige!) beslutninger vedrørende bruken av differensialsperren. ASD er utkoblet ved vanlig kjøring og høyere hastigheter, og påvirker derfor ikke kjøremåten ved normale forhold. Ved bremsing er alltid full bremsestabilitet i behold, eventuelle ABS-bremser vil ha normal funksjon. En funksjonsindikator på instrumentpanelet varsler føreren når et av drivhjulene viser tendens til å spinne, slik at han kan ta nødvendige hensyn.
...