01-06-2011, 03:29 PM
Tere,
Sooviksin siinkohal autotööstuse plastikdetaile tootvas ettevõttes töötava kodanikuna veelkord ära mainida, et plastikdetailide puhul ei ole sulamine ainus, mida karta tuleb.
Iga plastikmaterjal laguneb ehk degradeerub varem või hiljem paratamatult. Lubatust kõrgem temperatuur tähendab, et plastik hakkab väga palju kiiremini lagunema. See väljendub plastiku muutumises rabedaks, eriti ekstreemsel juhul koguni pulbriks. Kusjuures kõik see toimub ka ilma UV kiirguseta - kottpimedas kui soovite.
Selle lagunemise vastu kasutatakse tavaliselt autotööstuse plastikdetailides lisandina antioksüdante, kuid arvutuslikust kõrgemal temperatuuril ei kaitse detaili ka nimetatud lisandid ja detail paratamatult laguneb väga kiiresti.
Ma ei soovita mingil juhul kasutada 0,4W asemel 1,2W pirne, sest nii pirni plastikust pesale kui seda ümbritsevale nupule teeb see päris korraliku kiirvananemise. Oma kogemusest tean, et aastaid 1,2W pirnidega sõitnud W123 ja W124 autode puhul mõranevad lõpuks nupud ja keskkonsooli detailid, milles need pirnid asuvad.
Infoks lisan pildi ühest katsest, mis on tehtud kõrgendatud temperatuuril plastikuga. Antud plastitüüp peab vastu 100 kraadi temperatuuri ilma lisanditeta vabalt vähemalt 2 kuud. Temperatuuril 150 kraadi aga muutus ta pildil näidatud pulbriks ühe nädalaga (pudeneb puudutamisel koost, kuigi pole sulanud). Sama detail peab temperatuuri 150 kraadi vastu vähemalt 2 nädalat, kui lisada materjalile vaid 0,5% antioksüdanti, kuid mitte mingi protsendiga ei venita tema eluiga selle temperatuuri juures 2 kuu peale.
Mõlemad näites toodud temperatuurid on mõistagi auto juures ekstreemsed, aga näitavad selget seost plasti eluea ja temperatuuri vahel.
![[Pilt: 110106_Must_Kanal_150C_Testitud.jpg]](http://www.volga.ee/images/Tauno/110106_Must_Kanal_150C_Testitud.jpg)
Insenerid pole tegelikult rumalad ja iga väikseimagi detaili juures kaalutakse tohutul hulgal parameetreid, mille muutmine annab tavaliselt alati vastulöögi. Kuid kõik see oli lihtsalt illustreerivaks infoks ja tegelikult on igaühel oma autoga õigus teha, mida ise tahab.
Parimate soovidega,
Tauno
Sooviksin siinkohal autotööstuse plastikdetaile tootvas ettevõttes töötava kodanikuna veelkord ära mainida, et plastikdetailide puhul ei ole sulamine ainus, mida karta tuleb.
Iga plastikmaterjal laguneb ehk degradeerub varem või hiljem paratamatult. Lubatust kõrgem temperatuur tähendab, et plastik hakkab väga palju kiiremini lagunema. See väljendub plastiku muutumises rabedaks, eriti ekstreemsel juhul koguni pulbriks. Kusjuures kõik see toimub ka ilma UV kiirguseta - kottpimedas kui soovite.
Selle lagunemise vastu kasutatakse tavaliselt autotööstuse plastikdetailides lisandina antioksüdante, kuid arvutuslikust kõrgemal temperatuuril ei kaitse detaili ka nimetatud lisandid ja detail paratamatult laguneb väga kiiresti.
Ma ei soovita mingil juhul kasutada 0,4W asemel 1,2W pirne, sest nii pirni plastikust pesale kui seda ümbritsevale nupule teeb see päris korraliku kiirvananemise. Oma kogemusest tean, et aastaid 1,2W pirnidega sõitnud W123 ja W124 autode puhul mõranevad lõpuks nupud ja keskkonsooli detailid, milles need pirnid asuvad.
Infoks lisan pildi ühest katsest, mis on tehtud kõrgendatud temperatuuril plastikuga. Antud plastitüüp peab vastu 100 kraadi temperatuuri ilma lisanditeta vabalt vähemalt 2 kuud. Temperatuuril 150 kraadi aga muutus ta pildil näidatud pulbriks ühe nädalaga (pudeneb puudutamisel koost, kuigi pole sulanud). Sama detail peab temperatuuri 150 kraadi vastu vähemalt 2 nädalat, kui lisada materjalile vaid 0,5% antioksüdanti, kuid mitte mingi protsendiga ei venita tema eluiga selle temperatuuri juures 2 kuu peale.
Mõlemad näites toodud temperatuurid on mõistagi auto juures ekstreemsed, aga näitavad selget seost plasti eluea ja temperatuuri vahel.
![[Pilt: 110106_Must_Kanal_150C_Testitud.jpg]](http://www.volga.ee/images/Tauno/110106_Must_Kanal_150C_Testitud.jpg)
Insenerid pole tegelikult rumalad ja iga väikseimagi detaili juures kaalutakse tohutul hulgal parameetreid, mille muutmine annab tavaliselt alati vastulöögi. Kuid kõik see oli lihtsalt illustreerivaks infoks ja tegelikult on igaühel oma autoga õigus teha, mida ise tahab.
Parimate soovidega,
Tauno