24-07-2011, 05:52 PM
Arvan, et jutul, et kusagil väiketehases toodetakse uusi ennesõjaaegse puitraamiga Mercedese-Benze, puudub tõepõhi. Jah, üksikuid ennesõjaaegseid Mercedes-Benze taastatakse küll, kuid mitte ei looda nö. nullist uusi. Miks neid ei tehta, ei oska ma kommenteerida, aga julgen väita, et neid ei tehta. Selliste autode taastamisega tegelevad erinevad firmad. Samas ükski neist teadaolevalt ei loo nullist uusi autosid - ikka on restaureerimiseks vaja algset autot. Mida komplektsem on restaureerimisobjekt, seda parem.
Mercedesest täiesti erinev on Bentley. Kuna Bob Petersen Engineering Ltd. (http://www.bobpetersenengineering.co.uk/) toodab 1930-ndate Bentleyde (v.a. Bentley 4 1/2-liitrisele) väga paljusid varuosi, siis on Bentley ehitamine jõukohane ettevõtmine:
1. Bob Peterseni juppidest ehitab juba varem mainitud Stanley Mann Racing Ltd. (http://www.stanleymann.com/) selliseid Bentley'sid, millel on justkui "päris" vanaaegne identiteet. Stanley Manni autodel on mingi osa raamist (ja võib-olla veel mõni üksik jupp) pärist autolt, mille identiteet antakse sisuliselt nullist üles ehitatud autole.
2. Bob Petersen ise "päris" vanaaegse identiteediga vaeva ei näe ja kutstub enda ehitatud autosid ausalt Bentley Special'iteks.
3. Samuti ehitab Bentley Special'eid tuntud Luksemurgi firma Vintage Racing Sarl. (http://www.vintageracing.eu/).
4. 1930-ndate aastate Bentley kloon on võimalik tellida ka firmast William Medcalf Ltd. (http://www.vintagebentley.com/), kuigi selle firma peamine tegevus on autode ralliks ettevalmistamine ja restaureerimistööd.
Põhjus, miks ma Bentley näitena ära tõin, on illustreerimaks seda, et niisugune tööstusharu reaalselt eksisteerib - vähemalt Bentley osas. Denis väidab, et ka Horchi osas ja ma ei vaidle siin vastu. Aga Mercedes-Benzi osas sellist tööstusharu ei ole olemas, välja arvatud Mercedes-Benz SS/SSK/SSKL puhul. Seda mudelit tõesti toodetakse identse replikana. Teisi MB mudeleid minu teada mitte.
Kust jookseb piir "päris" vanasõiduki ja replika vahel, on hägune. Nagu me teame Stanley Manni kohtuasjast (http://www.lawdit.co.uk/reading_room/roo...r-cars.htm), siis ei saa autot, mille ainus originaalilt pärit jupp on kerenumbriga raamitükike, nimetada muuks kui koopiaks. Kui samalt autolt, mille identiteet väidetakse vanasõidukil olevat, pärinevad ka sillad ja mootor, on raske väita, et tegu ei ole originaaliga. Ametlikult peetakse sellist autot originaaliks.
See ei ole probleem, kui restaureerimise käigus pannakse autole peale uus kere. Näiteks enamus Bentley tippmudeleid - Bentley Eight Litre - on saanud restaureerimise käigus omale lahtise kere (open tourer body). Minu teada Walter Owen Bentley isiklik Bentley Eight Litre on ainsana veel alles sedaankerega. Lahtist keret ostjad lihtsalt väärtustavad rohkem ja kere vahetus väärtuslikuma vastu lisab auto hinnale oluliselt. Ka see on loomulikult aktsepteeritav, kui I Maailmasõja ajal Rolls-Royce Silver Ghost'ile pandud kiirabifurgoon asendatakse atraktiivse open tourer- kerega. Sellist tegevust on kutsutud "restoration to original specification".
Tõelised autohuvilised hindavad kõrgemalt muidugi autosid, mille juppidest maksimaalselt suur osa pärineb originaalsõidukilt. Loomulikult raam, sillad ja mootor, aga ka originaalkere olemasolu hinnatakse väga kõrgelt. Üks maailma tunnustatumaid uunikum-Rolls-Royce'i ja Bentley diilereid P&AWood on öelnud, et nö. nullist üles ehitatud autod ei ole kaugeltki nii väärtuslikud kui originaalid. Nõustun.
Mercedesest täiesti erinev on Bentley. Kuna Bob Petersen Engineering Ltd. (http://www.bobpetersenengineering.co.uk/) toodab 1930-ndate Bentleyde (v.a. Bentley 4 1/2-liitrisele) väga paljusid varuosi, siis on Bentley ehitamine jõukohane ettevõtmine:
1. Bob Peterseni juppidest ehitab juba varem mainitud Stanley Mann Racing Ltd. (http://www.stanleymann.com/) selliseid Bentley'sid, millel on justkui "päris" vanaaegne identiteet. Stanley Manni autodel on mingi osa raamist (ja võib-olla veel mõni üksik jupp) pärist autolt, mille identiteet antakse sisuliselt nullist üles ehitatud autole.
2. Bob Petersen ise "päris" vanaaegse identiteediga vaeva ei näe ja kutstub enda ehitatud autosid ausalt Bentley Special'iteks.
3. Samuti ehitab Bentley Special'eid tuntud Luksemurgi firma Vintage Racing Sarl. (http://www.vintageracing.eu/).
4. 1930-ndate aastate Bentley kloon on võimalik tellida ka firmast William Medcalf Ltd. (http://www.vintagebentley.com/), kuigi selle firma peamine tegevus on autode ralliks ettevalmistamine ja restaureerimistööd.
Põhjus, miks ma Bentley näitena ära tõin, on illustreerimaks seda, et niisugune tööstusharu reaalselt eksisteerib - vähemalt Bentley osas. Denis väidab, et ka Horchi osas ja ma ei vaidle siin vastu. Aga Mercedes-Benzi osas sellist tööstusharu ei ole olemas, välja arvatud Mercedes-Benz SS/SSK/SSKL puhul. Seda mudelit tõesti toodetakse identse replikana. Teisi MB mudeleid minu teada mitte.
Kust jookseb piir "päris" vanasõiduki ja replika vahel, on hägune. Nagu me teame Stanley Manni kohtuasjast (http://www.lawdit.co.uk/reading_room/roo...r-cars.htm), siis ei saa autot, mille ainus originaalilt pärit jupp on kerenumbriga raamitükike, nimetada muuks kui koopiaks. Kui samalt autolt, mille identiteet väidetakse vanasõidukil olevat, pärinevad ka sillad ja mootor, on raske väita, et tegu ei ole originaaliga. Ametlikult peetakse sellist autot originaaliks.
See ei ole probleem, kui restaureerimise käigus pannakse autole peale uus kere. Näiteks enamus Bentley tippmudeleid - Bentley Eight Litre - on saanud restaureerimise käigus omale lahtise kere (open tourer body). Minu teada Walter Owen Bentley isiklik Bentley Eight Litre on ainsana veel alles sedaankerega. Lahtist keret ostjad lihtsalt väärtustavad rohkem ja kere vahetus väärtuslikuma vastu lisab auto hinnale oluliselt. Ka see on loomulikult aktsepteeritav, kui I Maailmasõja ajal Rolls-Royce Silver Ghost'ile pandud kiirabifurgoon asendatakse atraktiivse open tourer- kerega. Sellist tegevust on kutsutud "restoration to original specification".
Tõelised autohuvilised hindavad kõrgemalt muidugi autosid, mille juppidest maksimaalselt suur osa pärineb originaalsõidukilt. Loomulikult raam, sillad ja mootor, aga ka originaalkere olemasolu hinnatakse väga kõrgelt. Üks maailma tunnustatumaid uunikum-Rolls-Royce'i ja Bentley diilereid P&AWood on öelnud, et nö. nullist üles ehitatud autod ei ole kaugeltki nii väärtuslikud kui originaalid. Nõustun.
Riho-Peeter Simson
harrastusautoajaloolane
harrastusautoajaloolane