22-07-2011, 11:11 AM
Väärtusliku Mercedes-Benzi uunikumi ostmisel on vaja teada, mida ja kui palju võltsitakse, kuidas tuvastada originaali ja kui palju peab originaalautol olema kasutatud originaalvaruosi.
Väärtuslikest ja/või haruldastest autodest tehakse mõnikord koopiaid. Selliseid koopiaid kutsutakse replikateks. Põhjus, miks replikaid tehakse, on seotud originaaluunikumi liiga kalli maksumusega (näit. Mercedes-Benz SS/SSK/SSKL, Porsche 356 kabriolett, Porsche 550, Bentley Speed Six jt.) ja/või siis, kui ükski originaali omanik pole nõus oma autot müüma (Bugatti Royale). Replika müümine originaali pähe on ostja petmine. See on kuritegu. Ülikalleid uunikume müüvad ainult väga hea mainega diilerid ja oksjonimajad. Nurgataguse diileri käest keegi ülikallist uunikumi ei osta. Kui mainekas diiler jääb võltsingu originaali pähe müümisega vahele, on väga piinlik ja maine igaveseks rikutud. Sellega ei riskita.
Ühes 2010.a. Daimler-Benzi ametlikus ajakirjas Classic Magazin kirjeldati detailselt, kuidas käib teenustöö korras Mercedes-Benzi originaalsuse tuvastamine. Sellist teenust on võimalik tellida Mercedes-Benzi Classic Centerist Fellbachis (ilmselt ka Irvine'is ja Brooklandsis). Kõigepealt võrreldakse muidugi analüüsitava auto komplektatsiooni tehase "data card'iga", mõõtmeid, agregaate jne. Kui kõik klapib - ja originaali puhul peab kõik klappima - siis jätkatakse detailsemate analüüsidega. Raamist puuritakse välja ümmargune mündisuurune metallitükk ja analüüsitakse selle omadusi ja keemilist koostist. Võltsingu puhul on muidugi välistatud, et metalli keemiline koostis oleks originaaliga identne. Peale analüüsi keevitatakse raami tehtud augu sisse märgistatud plomm. Originaalautole väljatatakse originaalile vastavuse sertifikaat. See teenus maksab mõni tuhat eurot. Data Card'i on, muide, võimalik iga Mercedes-Benz'i kohta Classic Centerist e-posti teel tasuta küsida.
Olen siin foorumis varem kirjutanud, et Mercedes-Benz SS/SSK/SSKL on toodetud tehase poolt umbes 40 tk., kuid maailmas on teada originaaliks peetavaid autosid üle 50 tk. Seega on osa neist võltsingud. Arvan, et enamus võltsingute omanikest teab, et tegu pole originaaliga, kuid ei taha seda tunnistada. SS/SSK/SSKL on ainus Mercedes-Benz, millest tehakse väga autentseid replikaid, mida on ka vilunud silmal raske originaalist eristada. Hästi tehtud SS/SSK/SSKL replika maksab 1/2-2/3 originaali väärtusest.
MB300SL-ist selliseid replikaid ei tehta, mida müües saaks isegi vilumatut silma, autot originaali pähe müües, ära petta. Esiteks suudavad MB300SL-i toruraami algusest lõpuni valmis teha üksnes 1-2 firmat Saksamaal. Veelgi enam, ka MB300SL-i kereplekkide täielikku komplekti õiges mõõdus, õigete nurkadega ja täiesti autentsena suudavad teha ainult need 1-2 firmat. Selle auto kereplekkide valmistamisel tehases algselt kasutatud puust pukki (wooden buck) on maailmas ainult üks eksemplar ja see on neist kahest firmast ühes. Seda autot lihtsalt ei suuda järgi teha. Isegi, kui suudaks, on võltsingut lihtne Mercedes-Benz Classic Centeri abiga tuvastada ja selle auto replika ei maksa sugugi nii palju kui originaal. MB300SL-i võltsimine täiesti autentsena ei tasu lihtsalt ära. See on põhjus, miks teadaolevalt ei ole MB300SL-i võltsingut kunagi müüdud originaali pähe. Isegi sellist spekulatsiooni ei ole ajakirjanduses kunagi olnud.
Hoopis teine lugu on 1930-ndate kuulsate Bentley'dega, eriti Speed Six, Blower ja 8-Litre. Selliste autode taasamisel on vaja kasutada väga palju uusi detaile. Neid müüb peamiselt Bob Petersen Engineering Ltd. (http://www.bobpetersenengineering.co.uk/). Olen seda teemat Bob Peterseniga aastaid tagasi põhjalikult arutanud. B.Petersen on küsinud, et kust siis jookseb originaali ja koopia piir, kui kõigist kunagi valmistatud 50-st Blower Bentley'st enamus koosneb suures osas tema valmistatud uutest detailidest. Aastaid oli B.Peterseni poolt mulle (ja ilmselt ka teistele) esitatud küsimus vastuseta. See küsimus sai vastatud alles 2010.a. lõpus. Kuulsaim 1930.-date aastate Bentley'de taastaja, rallisõitja ja diiler Stanley Mann (Stanley Mann Racing Ltd., http://www.stanleymann.com/) jäi vahele ühele daamile võltsitud Bentley Speed Six'i müümisega. Kohus otsustas, et sellest ei piisa, kui tükk auto raamist on originaal ja kõik muu on ise külge pandud. Stanley Mann, kellest ma varem väga lugu pidasin, kaotas kohtuvaidlusega mitte ainult rahaliselt, vaid ka reputatsiooni (http://www.dailymail.co.uk/news/article-...-FAKE.html). NB! Vaadake mõnikord, kui detailselt S.Mann nüüdsest kirjeldab enda müüdavate 1930-ndate Bentley'de komplektatsiooni
Mercedes-Benzi osas sarnaseid hiljutisi kohtulahendeid - nagu Stanley Manni Bentley kaasus - ei ole. Samas on see kohtulahend heaks orientiiriks ka kalli uunikum-Mercedese ostmisel.
Väärtuslikest ja/või haruldastest autodest tehakse mõnikord koopiaid. Selliseid koopiaid kutsutakse replikateks. Põhjus, miks replikaid tehakse, on seotud originaaluunikumi liiga kalli maksumusega (näit. Mercedes-Benz SS/SSK/SSKL, Porsche 356 kabriolett, Porsche 550, Bentley Speed Six jt.) ja/või siis, kui ükski originaali omanik pole nõus oma autot müüma (Bugatti Royale). Replika müümine originaali pähe on ostja petmine. See on kuritegu. Ülikalleid uunikume müüvad ainult väga hea mainega diilerid ja oksjonimajad. Nurgataguse diileri käest keegi ülikallist uunikumi ei osta. Kui mainekas diiler jääb võltsingu originaali pähe müümisega vahele, on väga piinlik ja maine igaveseks rikutud. Sellega ei riskita.
Ühes 2010.a. Daimler-Benzi ametlikus ajakirjas Classic Magazin kirjeldati detailselt, kuidas käib teenustöö korras Mercedes-Benzi originaalsuse tuvastamine. Sellist teenust on võimalik tellida Mercedes-Benzi Classic Centerist Fellbachis (ilmselt ka Irvine'is ja Brooklandsis). Kõigepealt võrreldakse muidugi analüüsitava auto komplektatsiooni tehase "data card'iga", mõõtmeid, agregaate jne. Kui kõik klapib - ja originaali puhul peab kõik klappima - siis jätkatakse detailsemate analüüsidega. Raamist puuritakse välja ümmargune mündisuurune metallitükk ja analüüsitakse selle omadusi ja keemilist koostist. Võltsingu puhul on muidugi välistatud, et metalli keemiline koostis oleks originaaliga identne. Peale analüüsi keevitatakse raami tehtud augu sisse märgistatud plomm. Originaalautole väljatatakse originaalile vastavuse sertifikaat. See teenus maksab mõni tuhat eurot. Data Card'i on, muide, võimalik iga Mercedes-Benz'i kohta Classic Centerist e-posti teel tasuta küsida.
Olen siin foorumis varem kirjutanud, et Mercedes-Benz SS/SSK/SSKL on toodetud tehase poolt umbes 40 tk., kuid maailmas on teada originaaliks peetavaid autosid üle 50 tk. Seega on osa neist võltsingud. Arvan, et enamus võltsingute omanikest teab, et tegu pole originaaliga, kuid ei taha seda tunnistada. SS/SSK/SSKL on ainus Mercedes-Benz, millest tehakse väga autentseid replikaid, mida on ka vilunud silmal raske originaalist eristada. Hästi tehtud SS/SSK/SSKL replika maksab 1/2-2/3 originaali väärtusest.
MB300SL-ist selliseid replikaid ei tehta, mida müües saaks isegi vilumatut silma, autot originaali pähe müües, ära petta. Esiteks suudavad MB300SL-i toruraami algusest lõpuni valmis teha üksnes 1-2 firmat Saksamaal. Veelgi enam, ka MB300SL-i kereplekkide täielikku komplekti õiges mõõdus, õigete nurkadega ja täiesti autentsena suudavad teha ainult need 1-2 firmat. Selle auto kereplekkide valmistamisel tehases algselt kasutatud puust pukki (wooden buck) on maailmas ainult üks eksemplar ja see on neist kahest firmast ühes. Seda autot lihtsalt ei suuda järgi teha. Isegi, kui suudaks, on võltsingut lihtne Mercedes-Benz Classic Centeri abiga tuvastada ja selle auto replika ei maksa sugugi nii palju kui originaal. MB300SL-i võltsimine täiesti autentsena ei tasu lihtsalt ära. See on põhjus, miks teadaolevalt ei ole MB300SL-i võltsingut kunagi müüdud originaali pähe. Isegi sellist spekulatsiooni ei ole ajakirjanduses kunagi olnud.
Hoopis teine lugu on 1930-ndate kuulsate Bentley'dega, eriti Speed Six, Blower ja 8-Litre. Selliste autode taasamisel on vaja kasutada väga palju uusi detaile. Neid müüb peamiselt Bob Petersen Engineering Ltd. (http://www.bobpetersenengineering.co.uk/). Olen seda teemat Bob Peterseniga aastaid tagasi põhjalikult arutanud. B.Petersen on küsinud, et kust siis jookseb originaali ja koopia piir, kui kõigist kunagi valmistatud 50-st Blower Bentley'st enamus koosneb suures osas tema valmistatud uutest detailidest. Aastaid oli B.Peterseni poolt mulle (ja ilmselt ka teistele) esitatud küsimus vastuseta. See küsimus sai vastatud alles 2010.a. lõpus. Kuulsaim 1930.-date aastate Bentley'de taastaja, rallisõitja ja diiler Stanley Mann (Stanley Mann Racing Ltd., http://www.stanleymann.com/) jäi vahele ühele daamile võltsitud Bentley Speed Six'i müümisega. Kohus otsustas, et sellest ei piisa, kui tükk auto raamist on originaal ja kõik muu on ise külge pandud. Stanley Mann, kellest ma varem väga lugu pidasin, kaotas kohtuvaidlusega mitte ainult rahaliselt, vaid ka reputatsiooni (http://www.dailymail.co.uk/news/article-...-FAKE.html). NB! Vaadake mõnikord, kui detailselt S.Mann nüüdsest kirjeldab enda müüdavate 1930-ndate Bentley'de komplektatsiooni
Mercedes-Benzi osas sarnaseid hiljutisi kohtulahendeid - nagu Stanley Manni Bentley kaasus - ei ole. Samas on see kohtulahend heaks orientiiriks ka kalli uunikum-Mercedese ostmisel.
Riho-Peeter Simson
harrastusautoajaloolane
harrastusautoajaloolane