17-07-2011, 10:52 AM
Denis, ära nüüd liialda. Reaalsuses oli Rover P5 moraalselt aegunud juba siis, kui ta 1958.a. välja tuli. Rover P5 oli Roveri esimene kandevkerega auto, vahetades välja Rover P4, mis kasutas ennesõjaaegset frame-over-ladder konstruktsiooni. Rover P5 on võrreldav Mercedes Pontoniga, mis nägi ilmavalgust juba 1953.a., mitte Mercedes W108/109. Selleks ajaks, kui Rover suutis viimaks 1958.a. tuua kandevkerega esindusauto Rover P5 müügile, oli Pontoni tootmine juba lõpusirgel. Jah, Mercedes suutis toota autot väga erineva varustusastmega ja, alates W108/109 seeriast, suutis neile peale panna vastavalt tellija soovile väga erinevaid ENDA TEHTUD mootoreid, ei tähenda, et see on puudus. Pigem on see Mercedese eelis. Roveril polnud raha auto arendamiseks, mistõttu võeti aegunud Rover P5-st viimast ja üritati seda pidevalt kaasajastada, kuigi ta oli moraalselt lootusetult vananenud. Viimaks pani Rover P5-le peale 50-ndate aastate Buicki mootori ja Borg Warneri käigukasti. Tähises "P5B" tähendab "B"-täht Buicki. Roveri P5-seeria arendus on, Mercedesega võrreldes, umbes sama nagu oleks Daimer-Benz venitanud Pontoni tootmist 1973. aastani. Mercedese W108/109 seeria autod on Rover P5-st palju, palju arenenumad. Mercedesel oli raha teha selle mudeli väljatöötamisel ära väga suur töö turvalisuse vallas ja tuuletunnelis ning erinevate uute tehniliste lahenduste osas. W108/109 oli maailma esimene seeriatootmise auto, millel olid ülitugev salongi konstruktsioon, võrreldes pehme esi- ja tagaosaga, kaitsmaks sõitjate turvalisust avarii korral (Bela Bareniy juhtimisel välja töötatud). Samuti võeti selle mudeli juures kasutusele uut tüüpi turvalised ukselukud, mis ei jätnud sõitjad avarii korral lõksu. Samuti võttis MB kasutusele lisavarustuses pakutavad turvavööd. Rover P5B oli väga aegunud tehnika ja disainiga auto, võrreldes Mercedes W108/109-ga. Õigem on Rover P5 võrdlus Mercedes Pontoniga, mis oli Roveri müügile tuleku ajaks juba tootmisest maha võtmise staadiumis. Kui võtta täisvarustuses Ponton 220SE, siis on see õiglasem võrdlus Rover P5-ga. Isegi Volga GAZ21 oleks hästi võrreldav Rover P5B-ga. Teatavasti müüdi seda Volgat USA-s taksofirmadele Fordi V8-ga ja automaatkastiga. Kui salong oleks Volgal olnud nahk+puit ja esiratastel ketaspidurid, annaks ta igal juhul Rover P5B-le silmad ette.
Riho-Peeter Simson
harrastusautoajaloolane
harrastusautoajaloolane