29-03-2011, 09:03 PM
(Seda postitust muudeti viimati: 30-03-2011, 10:06 AM ja muutjaks oli stihl.)
(29-03-2011, 08:33 PM)2015c Kirjutas: Okei, proovin lähipäevadel ratast keerates sotti saada mis asi all on.
Et siis ikka nii, et:
- Difri ülekandearvu ligikaudne kindlakstegemine
Valge vildikaga märgid kardaani kõige alumise punkti ära.
Keerad tagaratast täpselt 10 ringi. (käik ja kässar võta maha, onju, muidu kukub kogu see jama pähe)
Teine mats samal ajal loeb, mitu pööret kardaan teeb. (NB, teine ratas on maas, s.o. seisab paigal, eksole)
Kardaanipööete arvu jagad 5-ga ja saadki ülekandearvu.
Jagad 5-ga,
- sest kõigepealt jagad 10-ga läbi (kuna ratast keerutati ju 10 ringi)
- ja siis korrutad 2-ga. Sest kui üks ratas on paigal, siis teine pöörleb topelt rohkem.
Kui kardaan teeb 14, 3 pööret, siis ülekandearv on tõenäoliselt 2,87
Kui kardaan teeb 15,3 pööret jämedalt, siis arv on 3,07.
Kui kardaan teeb 20,5 pööret, on arv 3,9.
jne
Andmete täpsemaks muutmiseks võid kõik operatsioonid ja jagamised ka 10ega läbi korrutada, aga tavaliselt keegi ei viitsi nii kaua jamada, vs, saab õlu otsa vms.