Mercedes-Benz Eesti Klubi Foorum

Täisversioon: ...miljoni kilomeetri läbissõiduga Mercedes-Benz sõidab ikka....
Teile näidatakse hetkel lihtsustatud versiooni tekstist. Vaadake täisversiooni õiges formaadis.
Tore jutt soome lehest Mercedes-Benz vastupidavusest, kui neid ikka hooldada.
Ja seda ka uuema mudeli CDI mootor puhul ...;-)

Väidetavalt üle miljoni sõitnud automaatkäigukast lõpetab oma teekonna lõpuks Stutgarti muuseumis.

Originaaltekst soome keeles : Miljoonan kilometrin Mercedes-Benz kulkee yhä...

...või piltideta siit:

Miljoonan kilometrin Mercedes-Benz kulkee yhä

Perjantai 28.1.2011 klo 09.02

Antti Tarvainen tavoittelee jo toisella Mersun limousinellaan miljoonan mailin rajaa.
Tarvaisen auto on E-mallin 270 CDI, jonka saksalainen koriräätäli on pidentänyt 1+7-paikkaiseksi limusiiniksi. Auto otettiin käyttöön heinäkuun alussa vuonna 2004.
Tarvaisen auto on E-mallin 270 CDI, jonka saksalainen koriräätäli on pidentänyt 1+7-paikkaiseksi limusiiniksi. Auto otettiin käyttöön heinäkuun alussa vuonna 2004. (MARKKU RUOTTINEN)
Ennen Mercedes-Benz-kauttaan Tarvainen käskytti Cadillac-limousinea yli 660 000 kilometrin ajan.
Ennen Mercedes-Benz-kauttaan Tarvainen käskytti Cadillac-limousinea yli 660 000 kilometrin ajan. (MARKKU RUOTTINEN)
Siinä meni kuitenkin jo kolme laatikkoa ja Tarvaisen kärsivällisyys.
Siinä meni kuitenkin jo kolme laatikkoa ja Tarvaisen kärsivällisyys. (MARKKU RUOTTINEN)
Yli miljoona kilometriä kestänyt automaattivaihteisto päätyy Stuttgartiin Mersun museoon.
Yli miljoona kilometriä kestänyt automaattivaihteisto päätyy Stuttgartiin Mersun museoon. (MARKKU RUOTTINEN)

Kilometreissä miljoona meni rikki jo heinäkuussa ja nyt on tullut 70 000 kilometriä lisää.

Tarvaisen ensimmäinen miljoonan mailin Mercedes-Benz vietiin Mercedeksen museoon Stuttgartiin. Sinne päätyy myös tämä nykyinen vuonna 2004 rekisteröity ajopeli aikanaan.

Oululainen taksiautoilija Antti Tarvainen ei ymmärrä niitä kollegoitaan, jotka eivät huolehdi autoistaan vaan vaihtavat ne jatkuvasti uusiin. Huonokuntoinen taksi on hänen mukaansa turvallisuusriski.

- Olen istunut sellaisissa uudehkoissa takseissa, joissa jopa jarrut ovat olleet lähes kelvottomat, mutta kuljettaja on vain todennut, että keplottelee sillä, kunnes saa pian uuden auton.

- Sellainen on anteeksiantamatonta leikkiä asiakkaiden turvallisuudella, Tarvainen sanoo.

Hänen mukaansa autoilla voi hyvin ajaa pitempään, kuin nykyisin on tapana. Edellytyksenä vain on, että autosta pitää hyvää huolta.

Tästähän Antti Tarvainen itse on loistava esimerkki miljoonan kilometrin Mersuillaan.

Vaihdelaatikon rikkoontumisen miljoonassa kilometrissä hän jo hyväksyy. Se on niin pitkä ikä laatikolle, että Mercedes halusi myös tämän vaihdelaatikon museoaarteidensa joukkoon Stuttgartiin.

Jatkuvasti Sport-asennossa

Tarvaisen vinkki automaattivaihteen pitkään ikään on, että hän pitää vaihdetta aina Sport-asennossa.

- Se varmistaa, että auto lähtee aina ykkösvaihteella eikä luistata sen vuoksi kytkintä. Normaaliajossa auto lähtisi usein kakkosella, mutta luistattaisi jonkin verran ja varmasti myös rasittaisi enemmän, Tarvainen sanoo.

Viime syksyyn sattui myös toinen ongelma: ilmastointilaite hajosi.

- Se laitettiin kokonaan uusiksi: höyrystin, lauhdutin, kuivain, kaikki. Se oli suuri remontti, mutta kesti lopulta vain 12 tuntia, kun kaksi asentajaa työskenteli tiiviisti.

Yhden auton taksiyrittäjälle on tärkeää, että auto on jatkuvasti ajossa. Se sopii Tarvaisen mukaan myös autolle, koska silloin taataan se, että auto on jatkuvasti lämmin.

Kylmäkäynnistykset rasittavat, minkä vuoksi on älytöntä, että kovilla pakkasilla lohkolämmittimiä käytetään vain pari tuntia aamulla, minkä jälkeen lähdetään heti ajamaan aamulla. Ei edes uskalleta lämmittää autoa ensin riittävästi tyhjäkäynnillä, koska sekin on kiellettyä.

- Minulla on kaksi apulaista, minkä vuoksi auto lepää korkeintaan kolme tuntia vuorokaudessa.

Tarvaisen filosofiana on ajaa autoillaan pitkään ja käyttää huoltoihin se raha, joka muutoin menisi välirahana uusien ostamiseen.

Juuri 50 vuotta täyttänyt taksiautoilija aikoo jatkossakin pysyä merkissä.

- Pitkää limousinea en kuitenkaan enää hanki. Olen ajatellut, että ostan S-Mersun, jolla voi myös tehdä vaativia kuljetuspalveluita, Tarvainen sanoo.

TOM KALIMA
Ma lesvenis nägin punnsilma, millel oli juba üle 900 000 ette kerinud
(29-01-2011, 08:18 PM)indrek Kirjutas: [ -> ]Ma lesvenis nägin punnsilma, millel oli juba üle 900 000 ette kerinud

ega sa ei mäleta äkki mis mootoriga see isend oli?
(29-01-2011, 08:49 PM)joristaja Kirjutas: [ -> ]
(29-01-2011, 08:18 PM)indrek Kirjutas: [ -> ]Ma lesvenis nägin punnsilma, millel oli juba üle 900 000 ette kerinud

ega sa ei mäleta äkki mis mootoriga see isend oli?

2.2 CDI
(29-01-2011, 08:54 PM)indrek Kirjutas: [ -> ]2.2 CDI
vau, samas "naised saunas" on rääkinud, et see mootor pidi üks kapriisemaid olema ja igasugu vigu ja hädasi pidi neil just kõikse sagedamini esinemaIcon_confused aga nagu näha, on võimalik ka selle mootoriga piisavalt kaua kulgedaEusa_dance
ise pean parimaks 95kw diislit.
(29-01-2011, 09:00 PM)joristaja Kirjutas: [ -> ]
(29-01-2011, 08:54 PM)indrek Kirjutas: [ -> ]2.2 CDI
vau, samas "naised saunas" on rääkinud, et see mootor pidi üks kapriisemaid olema ja igasugu vigu ja hädasi pidi neil just kõikse sagedamini esinemaIcon_confused aga nagu näha, on võimalik ka selle mootoriga piisavalt kaua kulgedaEusa_dance
ise pean parimaks 95kw diislit.


Tundub, et naised siiski ei tea autodest. CDI mootoristest on 2.2 üks vastupidavamaid ja odavaim ülal pidada.
Mul on sama info mis Indrekul. Niiet vanasõna, ära usalda naist ega pidureid!
(29-01-2011, 09:44 PM)cornah Kirjutas: [ -> ]Mul on sama info mis Indrekul. Niiet vanasõna, ära usalda naist ega pidureid!

Badgrin
Jätaks vast nüüd naised ja piduridIcon_mad ja mõtleks hoopis ühele teisele asjale... 1 megakilomeeter ilma kapremondita!Icon_idea Ja seda mitte pommikindla W115ga, vaid kõigi poolt parjatud CDImootorit eviva kiirroostetava punnsilmaga...
Vaid jooksvad hooldused ja kuluvosade vahetused.Eusa_whistle On, mille üle mõelda auto kasutuskultuuri kontekstisEusa_whistle Eriti pidevalt tõusetuvate teemade valguses, kus järjekordne mootor lastakse olematu läbisõidu juures laiali...Retard

Sellest artiklist jäi silma, et käigukast on pidevalt olnud S peal. Kuna soojus on kasti surm, siis võiks tõepoolest veidi jäigem lülitus ja 1. käiguga paigaltminek siin anda kastile veidi hõlpu. Või on siin veel mõni põhjus, mida oleks sarnase auto kasutajal hää kõrva taha panna.

Kas 722.6xx kastid ikka lähevad S asendis 1. käiguga paigalt ka gaasiga leebemalt ümber käies? Põhjagaasiga (ikka nupuni vajutades) lähevad küll, aga just rahulikult liikuma hakates.
722.6 kast läheb S režiimis paigalt esimese käiguga minema. Võimalik, et on olemas mingeid softe X pillidel, mis 2 käiguga stardivad, kuid ma pole seda kulnud ja ei usu sellesse. 722.6 kastid lähevad W/C teise käiguga. Uuemad seitsme-käigulised panevad selles režiimi ka esimese käigu sisse.